Review & Ervaringen: Gitaar leren spelen met Arvid Kuipers van www.gitaarstarters.nl

De website van Arvid Kuipers biedt meer dan alleen gitaarlessen voor beginners. Je kunt namelijk eerst een workshop gitaar spelen volgen om te kijken of je wel aan een volledige cursus wilt beginnen. Er is zelfs een aantal gratis producten en verder zijn er boeken, video’s en dus de gitaar cursussen. Als lid heb je toegang tot de digitale omgeving van Gitaarstarters. Laten we eens een kijkje gaan nemen wat Arvid en zijn gitaaraanbod zo bijzonder maakt.

Overstappen van een echte muziekleraar naar digitale lesvideo’s

Het is ongelofelijk maar waar: net voordat we in Nederland in lockdown gingen, had ik mijn eerste fysieke gitaarles bij een muziekleraar achter de rug. Daarna heb ik de goede man helaas nooit meer gezien. Ik had wel tijd en verveelde me rot, maar wilde ook niet het risico lopen en mijn familie besmetten alleen omdat ik zo nodig buiten de deur mijn gitaarles wilde volgen. Wat bleek? Er was een prima oplossing door digitale lessen te nemen.

Waarom we Gitaarstarters reviewen?

Wij vinden dat elke vaardigheid in het leven je rijker maakt, of het nu om muziek maken gaat of een muurtje in je eentje kunnen metselen. Dit soort vaardigheden leer je niet meer af. Het verroest misschien een beetje als je het niet regelmatig blijft doen, maar zodra je je muziekinstrument of emmer met specie er weer bij pakt, zit je weer zo in je ritme.

Gitaarstarters is een prettige aanbieder van gitaarlessen, omdat je er op meerdere manieren aan je vaardigheden met de gitaar kunt werken. Het kan via video’s die vooraf opgenomen zijn, maar het kan ook live met de leraar en zelfs met anderen binnen de cursusomgeving.

Waarom uitkijken bij online gitaarlessen?

Als je een vaardigheid onder de knie hebt, of er misschien zelfs expert in bent, is het makkelijk om te denken dat je een paar video’s in elkaar flanst en er dan geld aan kunt verdienen. Deze aanbieders zijn er ook en dat maakt dat je op moet letten met wie je in zee gaat. Soms zijn er zelfs verschillende websites die allemaal bij dezelfde bron uitkomen. Dan kun je je een beetje voor de gek gehouden voelen. Muziek maken moet wel persoonlijk blijven toch?

Hoe maak je online gitaarlessen dan persoonlijk?

Door technologische ontwikkelingen waren we er al aan gewend dat iets op afstand doen geen probleem meer is. Je belde prima een uur met je tante aan de andere kant van de wereld via Skype, terwijl je dat vroeger vanwege de kosten of techniek niet deed. Sinds het voorjaar van 2020 is het online cursusaanbod (niet alleen van gitaarlessen dus) enorm toegenomen. Dat kwam niet alleen door het feit dat we met zijn allen de deur niet uitmochten en niet iedereen op afstand zijn werk kon doen, maar ook door de vrije tijd die dit als gevolg had en het bedenken van een andere inkomstenbron.

Waar we Gitaarstarters op beoordelen

Voor ons zijn de volgende criteria bij online gitaarlessen volgen het meest van belang:

• Keuze in het aanbod – en kun je ook switchen tussen lesmethoden om je niveau positief te beïnvloeden
  • Betaalbare gitaarlessen – vergelijk de lessen zeker eens met een fysiek aanwezige gitaarleraar voordat je online lessen boekt
  • Inspirerende omgeving om alleen of samen te oefenen – gitaarspelen in je eentje gaat op een gegeven moment vervelen, je wilt meer en hierbij wil je leren en gitaar spelen met anderen
  • Uitdaging door opbouw in lessen – om je te ontwikkelen, moet er vooruitgang in de lessen zitten
  • Ervaren gitaarleraar – iemand die zelf nog maar een paar jaar gitaar speelt, komt niet overtuigend over of heeft te weinig techniek in de vingers om jou feedback te geven

Op de website vind je allerlei informatie over gitaarspelen. Je kunt er gratis video’s bekijken, boeken bestellen of van het gratis aanbod genieten. De hoofdzaak is echter de cursus in gitaar leren spelen. Er zijn diverse onderdelen die als basiscursus bestempeld zijn en daarnaast zijn er lessen voor gevorderden, workshops en groepslessen. Wat Arvid Kuipers en Gitaarstarters echter uniek maakt, zijn zijn privélessen.

Info over Arvid Kuipers

De gitaarleraar woont in Haaren, maar die informatie heb je eigenlijk niet nodig, omdat je alle lessen of bijeenkomsten digitaal via de online cursusomgeving doet. Verder is Arvid al van kleins af aan besmet met het gitaarvirus. Het was zijn veilige haven in tijden dat de buitenwereld harder was dan hij graag wilde. Na heel lang ander werk te hebben gedaan – maar wel altijd gitaar te zijn blijven spelen – heeft Arvid besloten de rest van zijn leven anders in te vullen en wel als gitaarleraar.

Hoe ziet het aanbod van Gitaarstarters eruit?

Het gaat in hoofdzaak om vier takken die Arvid Kuipers online aanbiedt: privélessen, groepslessen, cursussen en boeken. Het grote voordeel van de boeken is dat je hier niet per se online voor hoeft te blijven. Voor de andere vormen heb je wel een internetverbinding nodig. Verder zit er bij het cursusaanbod een splitsing in lessen voor beginners en lessen voor gevorderden. De privélessen zijn net als een les bij een gitaarleraar thuis, maar dan via een directe cameraverbinding.

Onze ervaringen met Gitaarstarter

Wat ons betreft is Gitaarstarter een mooie middenweg tussen het digitale aanbod aan videolessen waarbij je niet direct contact hebt met een muziekleraar en die echte fysieke gitaarleraar met zijn eigen lesruimte waar je alleen of in kleine groepjes gitaarles krijgt. Deze mengvorm levert diverse voordelen op, al zijn wij wel altijd een beetje huiverig als het om een abonnement gaat. Bij de gitaarleraar betaal je vaak per les en als je een les overslaat vanwege vakantie of ziekte, betaal je niet. Bij Gitaarstarter betaal je wel door.

Mening van Kassa, Consumentenbond en Radar

Bij Kassa zijn allerlei opnames te vinden van gitaarlessen, maar deze zijn met Ilse de Lange of andere muzikanten. Radar gaat in op het plezier dat online lessen volgen iemand kan brengen, of je nu jong of ouder bent. Arvid zegt op zijn website ook al dat gitaar leren spelen echt niet alleen op jonge leeftijd kan.

Verder zoomt de Consumentenbond in op digitale abonnementen (waar wij ook geen groot fan van zijn) en hoe lastig het soms is om van ze af te komen. Met alle abonnementen die tegenwoordig aangeboden worden (van je printerinkt tot onderbroeken) is het soms een overkill aan kosten waar je voor langere tijd aan vast zit.

Kosten Gitaarstarters

Boeken30 Gitaartips voor beginners – gratis500+ Tips voor gitaristen – 10 euroEen kickstart met 15 open akkoorden – 14,95 euro
CursussenStarters workshop – gratisOnline cursus – vanaf 8 euro per maand (96,- euro als je per jaar betaalt, 27,- als je per kwartaal betaalt en 10,- euro als je per maand betaalt)
GroepslessenGratis via de online VIP-groepslessen
PrivelessenLes duren standaard 25 minuten en je kiest hoe vaak je les wilt hebben: Een les in de maand kost 24,95 euro per maandTwee lessen per maand kosten 49,50 euro per maandEen les per week kost 98,- euro per maand   Verder biedt Arvid een strippenkaart met privélessen, waarbij je voor tien lessen 249,- euro betaalt. Een losse les is 27,50 euro en de eerste is altijd gratis.

Wat heb je werkelijk aan Gitaarstarters?

Wij denken dat Arvid een mooie combinatie op zijn website heeft gemaakt. Hij heeft standaard video’s die voor de startende gitaarspeler op afstand prima te volgen zijn en een levendige community waarbij je met al je gitaarvragen of –problemen terecht kunt. Door toch ook persoonlijk bereikbaar te zijn – en dit soort maatwerk is natuurlijk gemiddeld iets duurder dan een standaardvideo – kan hij diegene die dat nodig heeft ook persoonlijk ondersteunen.

Wat vinden wij van Gitaarstarters?

De maandabonnementen en cursussen die inbegrepen zijn

De prijzen vinden we meevallen, al zouden we voor dat bedrag wellicht toch liever een privéles met de muziekleraar echt fysiek in dezelfde ruimte willen hebben. De inhoud van lessen is wat je als beginner mag verwachten.

De e-books

De prijzen van Arvids e-books liggen in de lijn der verwachting als je het met andere muziekboeken vergelijkt. Handig is dat je ze niet hoeft af te drukken als je dat niet wilt. Dat bespaart papier en kosten en tegelijkertijd kun je dan de zoekfunctie in het digitale boek gebruiken om een bepaalde tip of een bepaald akkoord terug te vinden.

De privélessen

Als Arvids privélessen populairder worden, is het inhalen van een gemiste les steeds moeilijker en betaal je voor diensten die je niet krijgt bij de maandabonnementen.

Voor- en nadelen van www.gitaarstarters.nl

Voordelen

• Arvid biedt een online community voor startende gitaarspelers die dat prettig vinden.
  • Je krijgt voor nog geen tientje per maand videolessen die je in je eigen ritme kunt afspelen of terugspelen (al naar gelang je behoefte).
  • Er zijn ook individuele lessen mogelijk.
  • Er is ondersteunend materiaal in de vorm van boeken en gratis filmpjes.

Nadelen

• Het is weer een abonnement waar je aan vast zit.
  • Wij vragen ons af of je die community wel gaat gebruiken, want als je daar behoefte aan hebt, heb je liever een echte gemeenschap waarin je gitaar kunt spelen in plaats van een digitale omgeving.

Onze score voor Gitaarstarters

Wil jouw kind (of jij zelf) gitaar leren spelen en heb je zo je eigen redenen om hiervoor geen echte lessen te nemen? Dan is Gitaarstarters geen verkeerde plek om te beginnen. Je kunt als je feedback op iets specifieks wilt een privéles nemen en zo horen waar je nog iets kunt verbeteren in je techniek. Het is een niet te dure manier van lessen volgen, zo lang je zelf maar in de gaten houdt dat je vorderingen maakt. Anders blijf je jarenlang een abonnement betalen terwijl je vaardigheden als gitaarspeler stil blijven staan.

Is Arvid Kuipers uniek als online aanbieder van gitaarlessen?

Nee, zeker niet. Er zijn sinds de coronacrisis steeds meer muziekleraren die hun lessen in een online vorm hebben gegoten. Dit is deels noodgedwongen omdat je een tijd lang je deur niet uit mocht gaan. Ook daarna zijn er nog aanbieders online van start gegaan. We hebben met zijn allen ontdekt dat we veel meer van thuis uit kunnen doen en hiermee vervoerkosten, tijd en het milieu kunnen sparen.

Wat moet je kunnen om lessen via Gitaarstarters te volgen?

Je hebt voor elke vorm in het aanbod een internetverbinding nodig, of het nou is om de boeken te downloaden, de video’s te kunnen zien of de privéles met Arvid te kunnen volgen. Verder moet je het vooral leuk vinden om op afstand te leren en geen direct contact met medeleerlingen te hebben. Ook is het handig als je goed kunt plannen, want voor je het weet is het jaar van je abonnement voorbij en heb je nog niet alle lessen in het pakket afgerond. Je moet dus doorzettingsvermogen hebben.

Van startende naar ervaren gitaarspeler

Arvid kan je als starter op diverse manieren helpen, maar op een gegeven moment haal je niets nieuws meer uit de standaard videolessen. Dan is het raadzaam om ‘live’ te gaan en een gezelschap op te zoeken om je ervaringen te delen. In groepsverband spelen helpt je je eigen talent verder te ontwikkelen, of dit nu met andere gitaarspelers of met geheel andere instrumenten is.

Wordt het aanbod van Gitaarstarters nog verder uitgebreid?

Wij vermoeden dat het aanbod al vrij compleet is en dat Arvid weinig zal doen om extra cursussen te plaatsen. Wel kunnen we ons voorstellen dat er nog eens een nieuw boek komt, maar dit ligt ook een beetje aan de verzoekjes van leden binnen de community.

Hoe zijn de ervaringen van anderen met Gitaarstarters?

Er zijn geen anderen te vinden die Gitaarstarters beoordeeld hebben. Wel is er een andere website te vinden waarop Arvid Kuipers zijn diensten als gitaarleraar aanbiedt (www.gitaarschoolhaaren.nl), maar dit gaat vooral over de muzieklessen bij hem thuis die je alleen, samen met je kind of met een groep kunt volgen. Je kunt zelfs een gitaar bij Arvid huren als je nog niet zeker weet of je door wilt gaan. (Dan hoef je daar nog niet in te investeren.)

Tabel met alternatieven: waar kun je nog meer online gitaarles volgen?

Beste waar voor je geld, omdat je niet aan een abonnement vastzithttps://onlinemuziekacademie.nl/gitaar-leren-spelen/
Interessant vanwege het goed gevulde blog met tipshttps://gitaarles.nl/
Deze als je ook van een evenement houdt (dat inbegrepen is in de prijs)https://gitaarlesvankoen.nl/cursus/

Conclusie: wanneer voor Gitaarstarters gaan?

Gitaarstarters wordt geleid door iemand met ervaring en passie, want anders geef je er een bestaande en goede baan niet zomaar voor op. Dat betekent dat ook de video’s duidelijk en informatief genoeg zijn om je gitaarlessen met goed gevolg te kunnen doorlopen. Er zit een goede opbouw in de stof en je voelt dat je steeds beter wordt naarmate de lessen vorderen.

Wil je echter niet aan een abonnement vastzitten? Dan zijn er ook losse lessen te boeken, dezen zijn alleen een stuk duurder als je ze vergelijkt met een maandabonnement waarbij je een, twee of vier lessen krijgt. Verder moet je je afvragen of je op afstand wilt leren, of dat je toch liever de gitaarleraar dichtbij je hebt. Menselijk contact is bij dit soort vaardigheden aanleren vaak toch wenselijker dan afstandsonderwijs.

SamenvattingGoede website met een duidelijk overzicht van het aanbod, abonnementen die voor iedere beginnende gitaarspeler kunnen werken, ervaren en gepassioneerde gitaarspeler als mentor
Review doorDe eindredactie
Beoordeling8,5 van 10 punten voor de kwaliteit van het aanbod 6 van 10 punten voor het prijsbeleid

Annuleren abonnement

Arvid heeft een aparte pagina (https://gitaarstarters.nl/opzeggen/) op zijn website voor gitaarspelers die hun abonnementen op enig moment stop willen zetten. Je abonnement annuleren kan via mail en hiervoor is ongeveer twee weken nodig. Je moet dus wel ruim voor elke start van een periode dat mailtje sturen, anders telt die periode wel nog mee en betaal je nog door.

Verder is het nog het vermelden waard dat je bij een jaarabonnement altijd eerst het jaar volmaakt voordat je op kunt zeggen. Daarna kun je op elk moment opzeggen en gaat je opzegging 30 dagen later in. De resterende maanden van het jaarabonnement zal Gitaarstarters met je verrekenen.

Kortingscode

Er is geen aparte kortingscode, maar momenteel krijg je wel 5 euro korting op de eerste maand van een abonnement.

Gratis beginnen doe je zo

Arvid geeft op zijn website vooral aan niet zomaar te beginnen met filmpjes die je op YouTube van anderen vindt. Je kunt jezelf namelijk ook iets aanleren dat je daarna weer eerst af moet leren. Niet alles wat je op YouTube vindt is geschikt om een vaardigheid te leren.

Gratis media Gitaarstarters

Arvid Kuipers heeft echter wel een eigen YouTube-kanaal met meer dan vijftig filmpjes:

Op zijn eigen website staan ook video’s die je kunt bekijken. Dat betekent dat je van heel wat gratis materiaal kunt genieten voordat je aan een betaald abonnement of een betaalde privéles moet beginnen. Zo kun je eerst kijken of je er aanleg voor hebt of dat je het gitaarspelen wel leuk genoeg vindt.

Bronnen gebruikt bij deze review

Op jouw succes!