Inhoud van deze pagina:

Deskundige review en Ervaringen met Pianoles van René

Ik heb altijd al piano willen leren spelen, maar durfde de stap nooit verder te zetten dan ‘Vader Jacob’. Dat leerde ik van mijn tante toen ik nog een klein kind was. Daarna kon ik wel altijd enorm genieten van anderen die op de piano speelden, maar was ik altijd enthousiast toeschouwer en niet diegene die op de bok plaats nam. Pianoles van René heeft daar gelukkig verandering in gebracht.

Starten met de online pianolessen van René Knops: goede keuze?

Na een hele lange periode geen piano meer aan te hebben geraakt, ging ik op zoek naar een hobby die me ontspanning en uitdaging zou geven. Ik wilde geen bloemstukjes leren schikken of sjaals gaan breien, maar iets met mijn vingers doen waar ook andere zintuigen bij geactiveerd werden. Piano spelen had me als kind al geboeid, maar ik hield mezelf altijd voor dat het te moeilijk voor me was. Ik wilde ook lekker zelf thuis oefenen en er niet voor naar een strenge muziekleraar hoeven.

Waarom René Knops en zijn online pianolessen reviewen?

Niet alleen heeft René ontzettend veel ervaring die hij op een goede manier inzet tijdens de online videolessen, maar ook vond ik het zelf gewoon superhandig dat ik thuis kon blijven om de lessen in mijn eigen tempo te volgen. Ik hoefde tijdens corona even geen andere mensen te zien (al helemaal niet iemand die elk uur een andere individu of groep bij pianoles had en dus nog sneller het virus kon verspreiden) en had voldoende vrije tijd om er nu eindelijk eens – letterlijk en figuurlijk – voor te gaan zitten.

Waarom is niet elke online pianoles van even goede kwaliteit?

Iedereen met bepaalde ervaring of kennis probeert dit zo’n beetje te slijten via TikTok, YouTube of een andere vorm van content verkopen. Als je een beetje volgers hebt en goed genoeg bekeken wordt, valt er al geld te verdienen met online materiaal. Je moet alleen wat moeite doen om het te presenteren en op te nemen. Bij muzieklessen en pianolessen in het bijzonder, moet je echter heel kundig zijn en didactische vaardigheden hebben om je doelgroep te bereiken.

René is toch gewoon weer de zoveelste met zijn online pianolessen?

Je hoeft maar te googelen op online muziekles of online piano leren spelen en je vindt een hele rammel resultaten waar je maar moeilijk uit kunt kiezen. Bij een fysieke pianoleraar kun je na de kennismaking zeggen of je ermee verder wilt gaan, of je zijn of haar aanpak van de les wel fijn vindt. Dat kan bij online lessen veel lastiger. Meestal wordt er een pakket verkocht en zodra het geld afgeboekt is van je rekening, krijg je pas inzicht in hoe de lessen gegeven worden.

Wat belooft René en maakt hij dit ook waar?

René Knops wil je aan het pianospelen krijgen en daar zet hij op diverse manieren lessen op in. Je kunt een aantal gratis lessen volgen en bepalen of je met zijn cursus verder wilt gaan. Je kunt verder kant-en-klare pakketten kopen die een bepaalde inhoud beloven, zoals specifieke liedjes of een speciaal muziekgenre.

Welke meetlat leggen we naast René’s online pianolessen?

Alles valt of staat met het effect van de lessen, maar niet alleen de inhoud, ook de manier waarop lessen gegeven worden, zijn van belang. Verder criteria zijn:

• Opbouw van een les of cursus
  • Empathisch vermogen van de docent
  • Tempo waarin cursus gegeven wordt
  • Periode waarin je toegang krijgt tot de online cursus
  • Kosten van een les of pakket aan lessen
  • Persoonlijke aandacht voor de voortgang van jouw vaardigheden als pianospeler

Hoe we de online pianolessen getest hebben: onze bevindingen

Als je ook maar iets over welke cursus dan ook wilt zeggen, moet je hem wel gedaan hebben. En dus startten we met de vijf proeflessen die een voorproefje zijn van hoe de rest van de online pianolessen eruit ziet. Ik kende gelukkig wel al het lezen van noten, dus daar kon ik vlotter doorheen. Dat is maar goed ook, want als ik de cursus echt vanaf nul had moeten volgen, was ik waarschijnlijk al weer gestopt. Dat is het fijne van een individueel lestraject. Je doet precies dat wat je nodig hebt.

In het kort: wat houden de online pianolessen van René in?

Je kunt diverse online cursussen bij René volgen, maar het begint voor de nieuwelingen natuurlijk met de starterscursus. Verder zijn er onderdelen als noten lezen, vingergymnastiek en de vervolgcursus pianospelen. Met piano voor elk budget leert René je dat je echt niet het duurste exemplaar in je woonkamer hoeft te hebben staan om piano te leren spelen. Het gaat vooral om plezier en doorzetten en dat weet deze muziekleraar goed voor elkaar te krijgen.

Wie is René Knops eigenlijk?

Het grappige is dat René een heel herkenbaar hoofd heeft en als je hem de eerste keer ziet (live of op de website) ga je terugdenken aan waar je hem van kent. Bij ons duurde het even, totdat we ons herinnerden dat we hem op televisie bij Ik Vertrek hadden gezien. Daar hebben we hem ook letterlijk zijn ruimte zien inrichten om online pianolessen te geven, gewoon lekker in het Nederlands, maar wel vanuit een warmer oord.

Hoe ziet het standaardprogramma piano leren spelen eruit?

Je start altijd met de beginnerscursus en kunt daarna door met de vervolgcursus. Naast enkele extra’s (noten lezen, vingergymnastiek en een piano voor elk budget), is er een handige app. Het mooie is dat je de toegang tot deze pianolessen nooit verliest. Je kunt dus gerust even pauzeren en daarna de lessen weer oppikken. De eerste cursus leer je stapje voor stapje piano spelen in ruim zeventig online lessen.

Onze testlessen en daarna piano spelen

De testlessen geven je een goed beeld van wat je moet doen en voorbereiden om je pianospeelkwaliteiten te laten vorderen. Door de betrokkenheid van de docent (ook al is het in videolessen) voel je je eigen voortang goed en blijf je gemotiveerd om door te zetten, ook als je en deuntje een keer niet in een keer onder de knie krijgt. Daarnaast is René buiten de videolessen om goed te bereiken als je een keertje vragen hebt waar je direct contact voor wilt.

Onze ervaringen met Pianoles van René?

Je hebt niet alleen een gepassioneerd pianospeler nodig, maar ook de middelen om de videolessen goed op te nemen. Dat zit bij René meer dan goed. Elke les heeft een duidelijk begin en einde en onderwerpen worden rustig behandeld. Op geen enkel moment hadden we het gevoel dat een les te snel ging of dat onderwerpen onderbelicht waren. Dat gaf een goed gevoel en zorgde ervoor dat we graag met de volgende les doorgingen.

Ervaringen met online (piano)cursussen bij Radar, Consumentenbond en Kassa

Radar focust op iets waar we zelf ook mee bezig zijn geweest tijdens de pianoles en dat is hoe je (niet alleen als er corona in het land is) goed kunt ontspannen. Muziek luisteren of muziek leren spelen, blijkt een goed middel te zijn. Bij de Consumentenbond kennen ze de pianolessen van René niet, maar wel besteden ze aandacht aan een zee van online cursussen die op het internet te vinden is en wat deze cursussen waard zijn.

Verder schenkt Kassa aandacht aan geluidsoverlast door het bespelen van een muziekinstrument en het is altijd handig om jouw eigen lessituatie thuis in kaart te brengen en er bijvoorbeeld je keuze voor een bepaald instrument met of zonder koptelefoon op af te stemmen om geen mot met de buren te krijgen.

Gebruikte overige bronnen

Kosten van het pakket online pianolessen

Het pakket met de beginnerscursus en gevorderde lessen (met extra’s) kost 249 euro. Dit is wel een aanbieding volgens de website, want normaal kost de cursus bijna het dubbele. Op dit moment is er een Halloweenactie die beperkt geldig is, maar ook de 2023 versie van de cursus gaat voor hetzelfde bedrag de deur uit. Wie zelfstandig wil leren pianospelen is dus ongeveer 250 euro kwijt.

Is dit bedrag dat René rekent het ook waard?

René werkt volgens de succespad-methode en dat betekent dat er op het gemak en met aandacht voor details gewerkt wordt. René doorloopt het proces van piano leren spellen met geduld en zijn ervaring blijkt duidelijk uit de opbouw van de cursus. Hij geeft ideeën voor het sneller leren van liedjes met speciale nummers en bladmateriaal. Dit geeft weer motivatie om bijvoorbeeld in het najaar extra je best te doen.

Wat vinden wij van de pianolessen van René Knops?

Snelstart Piano Spelen

Dit is de basiscursus die je een goede start geeft.

Vervolg Cursus

Hiermee ga je verder waar je bij de startcursus gestopt bent. Je werkt verder aan je vaardigheden en leert vlotter spelen.

Vingergymnastiek

In dit deel van de cursus leer je alles over wat goed voor je vingers is zodra je piano gaat spelen. Het zijn niet altijd de spieren die je gewend was te gebruiken.

Noten lezen en spelen

Bij elk muziekinstrument leren spelen ontkom je er natuurlijk niet aan om iets over muzieknoten te leren.

Een piano voor elk budget

Hoe pak je het vinden van een geschikte piano voor jouw lessen aan? Waar let je op tijdens de aanschaf en waar zet je hem in huis neer?

Extra’s

Je krijgt verder nog een app die voor de lessen ontwikkeld is en checklists voor het sneller en goed leren pianospelen.

Voor- en nadelen van online pianolessen

Voordelen

• Wat je fijn zult vinden, is de lessen die altijd toegankelijk zijn.
  • De tweede fijne factor is René zelf. Hij geeft rustige lessen en is een bekwaam instructeur.
  • Er zit allerlei extra’s bij wat de piano lessen ook echt leuk en leerzaam maakt. Je voelt je met sprongen vooruit gaan.

Nadelen

• Als je niet altijd gemotiveerd bent, is het verleidelijk om een tijdje niet te spelen. Niemand houdt een vinger aan de pols.
  • Een pauze – zeker in het begin – kan ertoe leiden dat je weer van voren af aan kunt beginnen. Je vergeet wat je geleerd hebt op de piano best snel.

Onze score voor de pianolessen van René

De pianolessen gaan diep genoeg in op de materie en de lessen hebben een duidelijk opbouw waarmee elke beginner kan werken. René is goed bereikbaar om vragen te beantwoorden als je ergens mee in de knel zit. Dit is echt een extra service die we niet bij alle online muziekcursussen tegenkomen en die je niet mag onderschatten. Wat je leert, pas je meteen toe en de liedjes die je leert spelen helpen je om telkens weer gemotiveerd aan nieuwe lessen te beginnen.

Is René’s online pianocursus anders?

Ga je zoeken op piano leren spelen? Dan is er veel aanbod met alleen online lessen, maar kom je nauwelijks iets tegen waarbij de docent zelf ook te bereiken is. Ja, alleen als je losse lessen met een muziekleraar boekt die via een videogesprek de les met je doet. Maar dan betaal je ook meteen weer de hoofdprijs. Een muziekles van een uur met een echte muziekdocent kost gemiddeld zo’n 50 euro, dus tel maar uit wat de tijd van een muziekleraar waard is.

Waarom geen gratis pianolessen via YouTube volgen?

Op YouTube vind je allerlei muzieklessen voor de piano, maar er zit geen duidelijke structuur in. Soms gaat het om losse liedjes leren spelen en dit kan alleen als je de basis van René al kent. In andere filmpjes word je gewaarschuwd wat niet te doen bij pianospelen. Je kunt dus ook verkeerde technieken aanleren als je niet van een fatsoenlijke docent les krijgt.

Voor wie zijn online pianolessen geschikt?

Videolessen die je altijd weer opnieuw kunt afspelen zijn in het bijzonder geschikt voor cursisten die voldoende tijd en doorzettingsvermogen hebben om de cursus af te ronden en daarna te blijven spelen. Je moet wel de ruimte en middelen hebben om er goed voor te kunnen gaan zitten. Je wilt geen afleiding en moet de les tussentijds stop kunnen zetten als je iets een keertje extra wilt oefenen of uitzoeken. Verder moet je natuurlijk wel een piano hebben, dat is logisch.

Wat als je vroeger piano wilde leren spelen?

Dan nam je les bij een pianoleraar. Meestal had hij of zij een eigen kamer in huis waarin les gegeven werd, maar het kan ook op de muziekschool zijn geweest waar je lessen volgde. Je moest in ieder geval altijd op pad en tussen de lessen in moest je thuis oefenen. De pianoleraar had het dan ook direct door als je een weekje gespijbeld had, want hij zag en hoorde meteen dat er geen vooruitgang in zat. De meeste muziekdocenten hadden – vaak onterecht – het imago streng te zijn.

Hoe vaak krijgt de online cursus van René een update?

De cursus zelf zal niet veel inhoudelijk veranderen, maar het aanbod aan bladmuziek met liedjes die René voorspeelt kan wel uitgebreid worden. Verder zijn er de seizoenaanbiedingen die René in het leven roept om extra cursisten te trekken. Het najaar is hiervoor ideaal, want dan breng je weer meer tijd binnen door en heb je dus ook meer tijd om te oefenen met pianospelen.

René’s pianolessen op YouTube

Mocht je toch met YouTube aan de slag willen of extra filmpjes van René en zijn pianolessen willen zien, dan heeft hij zijn eigen kanaal. Op dit moment is de laatst toegevoegde video er eentje met Halloween als thema, maar er staat in totaal al materiaal van bijna tien jaar geleden op en dat wil ook wel wat zeggen. René deelt dus al heel lang zijn passie voor pianospelen met zijn publiek.

Ervaringen van anderen met Pianoles van René

Eigenlijk komen we geen enkele review tegen over deze online pianolessen die negatief is. Dat is zeldzaam, want meestal worden er toch wel wat kanttekeningen geplaatst. Als je zoveel verschillende afnemers van een cursus hebt, kan niemand 100% positief zijn. Dat is dus een verrassende constatering en dat schept vertrouwen in deze online pianocursus.

Samenvatting andere reviews

RecensentSamenvatting review
https://hetnlpcollege.nl/pianoles-van-rene-ervaringen/Je krijgt waar voor je geld en de cursus is volledig.
https://bgreat.nl/pianoles-van-rene-review/B Great vindt de cursus erg waardevol en laagdrempelig.
https://muziekuniversiteit.nl/pianoles-van-rene-review/Deze reviewer bekrachtigt wat René ook vindt: iedereen kan piano leren spelen.

Tabel alternatieven: wat zijn vergelijkbare producten van andere merken?

Beste waar voor je geldhttps://pianolesonline.com/
Onze aanbeveling voor lessen zonder persoonlijke contactenhttps://onlinemuziekcursus.nl/pianoles/
Deze als je minder geld te besteden hebthttps://pianowebsite.nl/online-pianoles-3/

Conclusie: wel of geen online pianoles bij René volgen?

Wat ons betreft kun je echt niks fout doen met de videolessen van René. Hij heeft zijn cursus goed voor elkaar en legt de bal bij jou als het om oefenen gaat. Voor specifieke vragen is hij wel altijd bereikbaar en dat scoort dan ook hoog in alle waarderingen door cursisten die de cursus in het verleden al eens gevolgd hebben.

SamenvattingGoede cursus met duidelijke opbouw voor wie thuis piano wil leren spelen, betaalbare lessen met extra aandacht van docent indien gewenst.
Review doorRedactie
Beoordeling4,5 van 5 sterren